"Postenmänniska"

Jag jobbar på posten varje måndag, tisdag och onsdag.
idag är det tisdag och när jag stod utanför posten och tömde en brevlåda
kom det 3 små flickor och en mammaliknande kvinna gåendes med dem.
ena flickan påpekar att "det är en postenmänniska som tömmer posten"
Då kom jag genast att tänka på kön, biologiskt och kulturellt.
Jag tycker hennes ordval var så lustigt.
"Postenmänniska".
Inte postentjej eller brevbärare.
Jag läser just nu en kurs som handlar om Identitetsformering.
Hur ser den lilla flickan på sig själv? Hur tycker hon flickor och pojkar är?
Har någon lärare sagt till henne att
"pojken som rycker dig i håret är kär i dig, det är därför han jagar dig och retas hela tiden"
och ska denna flicka bara nicka och lära sig leva med det beteendet?!
tycka att "det är så killar är"?
Det är starkt av flickor att sätta ner foten och sätta sig emot det där beteendet och den behandlingen men kräver inte det stöttning av vuxna som flickan vänder sig till?!
Bör inte läraren/den vuxna säga att det är helt rätt att flickan inte ska bli kränkt och hjälpa flickan att få rätt?! 
borde det inte bli någon ändring snart i samhället?!

Hoppas jag inte förlorade er när jag började rabbla på.. :)
Språket formulerar tanken är det tänkt och det var väl det som just hände :P
Tycker bara det är förjävligt att man inte är mer insatt i jämställdhetsarbetet.
Det handlar inte bara om rätt lön för samma tjänst, det handlar om så mycket mer!
Att reflektera över detta gör mig upprörd!
Nästan arg faktiskt!

Nu ska jag äta lasagne.
Smaklig måltid Sara :D


Kommentarer
Postat av: anna

och all detta fick du ut av att en flicka råkade kläcka ur sig "postenmänniska"? haha.. du är rolig du! nej men nu ska jag återgå till att läsa på om demens. typiskt oss alltså. den ena läser om barn och den andra om gamla.. vi har fångat heeela livet mellan oss.. tjipp å heej!

2009-09-30 @ 15:37:25
Postat av: snurp

Du är klok du min vän :)

2009-09-30 @ 20:56:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback